Vann holder deg friskere!

Vann holder deg friskere!


Vann er livsviktig. Hvorfor drikke vann?
10 gode grunner til at det er viktig å drikke mye vann:

Kroppen består av ca. 2/3 vann. For å erstatte væsketapet trenger kroppen daglig minst 2,5 liter vann ved et normalt aktivitetsnivå, uavhengig av tørstfølelse. Dette kommer av at tørsten er en ustabil indikator på væskebehov. Noen føler behov for å drikke mye, mens andre knapt kjenner tørste. Du mister yteevne før du føler tørste, derfor er det lurt å legge seg til vanen å drikke jevnt hele dagen.

Ved fysisk aktivitet øker væskebehovet drastisk. Det er derfor viktig å drikke mye vann før, under og etter trening. Når du trener bør du minst drikke 2-3 dl vann hvert 20. minutt. Riktig væskebalanse bidrar også til å redusere melkesyreproduksjonen i musklene, slik at du kan yte enda mer. Et væsketap på 5% av kroppsvekten din kan redusere prestasjonsevnen til det halve. Kaldt vann er det beste for deg som trener. Kalde drikker absorberes raskere fra magen og bidrar til å senke kroppstemperaturen (unntak: varme drikker ved trening i sterk kulde).

Kaffe, te og alkohol er alle vanndrivende; dvs de får kroppen til å kvitte seg med vann. Dette har en uttørrende effekt på huden. Når du drikker noen av disse er det derfor et godt råd å drikke minst dobbel menge vann i tillegg.

Hvis du ofte er plaget av hodepine bør du drikke mer vann. Væskemangel er nemlig en vanlig grunn til både hodepine, nedsatt konsentrasjon, slapphet og illebefinnende. Det å drikke vann kan forebygge slike ubehag.

Vann styrer alle de kjemiske prosessene i kroppen. Det reparerer, vedlikeholder og fornyer celler. Vann løser opp og frakter næringsstoffer og oksygen rundt i kroppen og fjerner avfallsstoffer fra cellene. Vann bryter ned fett og regulerer kroppstemperaturen. Kroppens væskebalanse bør holdes så konstant som mulig. Store væsketap gjør at konsentrasjonen av ulike emner i blodet forandres og en del prosesser forstyrres. Det blir bl.a. vanskeligere for kroppen å utnytte næringsstoffene og nyrenes funksjon reduseres.

Kroppens ytre organer har også godt av mye vann. Huden blir mer elastisk og ser og kjennes bedre ut, håret blir blankere og mindre tørt, og neglene blankere og mindre flisete.

Vann er bra når du slanker deg; det fyller opp magen og gir metthetsfølelse.

Drikk mye vann når du er syk. Uttørking forsinker helbredelsesprosessen.

Ved å drikke mye vann motvirker du forstoppelse av fordøyelsen.

Friskt, rent vann bidrar til økt fysisk og psykisk velvære.




<< Tilbake
Levert av Spectra AS - Powered by Webon Personvern