Trening i sommer!

Trening i sommer!


Hold formen gjennom sommeren og kos deg.

Hva slags resultater du ønsker å oppnå, hva du trives med og hva du opplever som effektiv trening er avgjørende for valgene du tar på treningsaktiviteter. Det vi vet er at det alltid lønner seg å å holde seg i aktivitet, selv gjennom feriemånedene. Men ofte er også treningen avhengig av mestringsfølelse og opplevelse på veien. 

Spenst har gode åpningstider og holder oppe hele sommeren. I tillegg hjelper vi deg med egne treningsplaner for sommerferien, slik at du kan trene og holde deg i aktiviet selv på ferier uten tilgang til treningsstudio i nærheten. PS! Ikke glem å sjekke ut hvor du kan gjestetrene på Spenst sentre rundt om i landet i sommer. Det er kun kr. 20,- for gjestetrening i hele landet.

TRENINGSFORMER

Det er et bredt og godt tilbud på våre treningssentre og felles mål er å være der for våre medlemmer og gi dem gode treningsopplevelser. Det er allikevel interessant å se litt på forskjellige treningsformer i forhold til ulike målsetninger og ikke minst er det viktig å motivere til variert trening. Har ditt treningssenter startet opp med aktivitetskalender eller en treningsaktivitet hvor du belønnes for å delta, anbefaler vi deg å bli med på dette – det er både sosialt og gir ekstra motivasjon!

Kroppen din tilpasser seg den treningen du velger.

  1. Velger du å fokusere på å sykle og løpe får du naturlig bedre kondisjon og hjerte ditt blir sterkere, du får økt «sykkelmuskler» eller «løpemuskler» Du kan variere treningen din både inne på senteret og ute.
  2. Velger du å fokusere på styrketrening vil du oppnå økt styrke som gjør deg bedre til å tåle slitasje og daglig arbeidsbelastning. Du vil også oppnå strammere muskler og oppleve at du tåler større belastninger i forhold til fysisk aktivitet.
  3. Er du glad i yogam bevegelsestreing, tyøying o.l. vil du gjøre kroppen din smidigere og du kan bevege deg i posisjoner du ikke kunne før.

HUSK AT ALT ER FERSKVARE -  DET DU SLUTTER MED DET MISTER DU!

Du har sikkert hørt det før, men trening er ferskvare, dvs. at tar du en pause på mer enn 2 uker, så begynner du å miste det du har opparbeidet. Derfor er vi så opptatt av å motivere deg til et treningsnivå som varer livet ug og gir deg en god og sunn livskvalitet. Vi ønsker å være med deg hele veien også på ferier. Så treninger du et ferieprogram eller tips og råd på hvordan opprettholde treningen, hjelper vi deg.

HVORDAN BØR DU TRENE?

Vi vet at motivasjon kommer når man har et klart mål. Vi oppfordrer deg derfor til å tenke gjennom hva du ønsker ut av treningen. Har du klare mål, anbefaler vi at du tar kontakt med en veileder eller Personlig Trener. Sett plan sammen og tidsbestem planen ut fra målet ditt.

HAR DU ET MÅL OM Å BLI BEDRE TIL Å LØPE?

Da anbefaler vi at du løper 2-3 ganger i uken eller mer. Du kan helt klart få stor effekt av å variere løpingens lengde og intensitet. Intervalløkter og roligere turer. Trenger du tips og råd til å sette opp en plan. Kontakt en Personlig Trener om du er usikker. Et tips er at det vil alltid være smart å trene litt styrke fast i uken, med hovedfokus på å styrke og forebygge skader. Det er spesielt bra å styrke opp legger og frasparkmuskulatur i bein, sete og muskulatur i mage og rygg. Er du usikker på hvordan du bør sette opp et program, bør du ta kontakt med en veileder eller Personlig Trener, slik at de kan hjelpe deg.

På Spenst er det på flere steder opprettet løpegrupper/løpetimer. Sjekk ut om det er timer som passer for deg. Kanskje det også kommer noen løpekurs som du kan delta på!

HAR DU ET MÅL OM Å BLI BEDRE TIL Å SYKLE?

Vi har mange fine timer tilpasset nivå og vanskelighetsgrad. Men vi anbefaler selvfølgelig at du utnytter vårværet og sykler ca. 2-3 ganger i uken eller mer ute eller inne, ut fra det som frister deg der og da. Som med løping er det smart å variere mellom tøffe økt med høy intensitet og rolige turer. Sørger for å tilrettelegge litt styrketrening for bene, slik at du øker kraften i tråkket.

TRENING FOR DEG SOM VIL NED I VEKT, STRAMME OPP KROPPEN OG SMALERE MIDJE.

Da vet vi at det er tre elementer som betyr noe for deg. Det ene er at er flink til å trene kondisjon for å øke forbrenningen, men også trener styrke for å øke eller opprettholde forbrenningen. Men vi kan ikke alene trene oss ned i vekt. Vi må også jobbe med den totale livsstilen. Dvs. at maten og det mentale har også stor verdi for hvordan du lykkes i din vektreduksjon. Vi har inngått samarbeid med Berit Nordstrand, lege og kostholdsekspert som har skrevet bl.a. mange bøker på hvordan du kan spise smart og gjøre enkle byttetriks for å oppnå smalere midje, økt overskudd og forbedret livsstil. Vi har sertifiserte LivsstilsCoacher som kjører kursene «En ny Start» på Spenst. Dette er et 12 ukers program som garantert vil hjelpe deg til å oppnå dine mål. Kursene settes opp fortløpende så vi anbefaler at du tar kontakt med senteret for mer informasjon. Du kan også lese mer om dette på www.spenstlivsstil.no.

TRENING FOR DEG SOM VIL BLI STERK OG FÅ MER MUSKLER

  • nsker du å bli sterkere og få økt muskelmasse, må man følge et treningsprogram som legger opp til dette. Det betyr at du minst 2-3 ganger i uken bør trene styrke. Her er progresjon avgjørende. Skal du bli sterkere er det viktig å stadig gi kroppen nye øvelser og utfordringer. Er du usikker på hvordan du legger opp dette anbefaler vi at du kontakte en Veileder eller PT og får satt opp et styrkeprogram og en plan i samarbeid. Det finnes mange spennende gruppetimer og også PT i mindre grupper som du bør sjekke ut om kan passe inn i din progresjonsplan!

TRENING FOR DEG SOM ØSKER Å BLI MYKERE OG MER BEVEGELIG

Det er mange som i dag er veldig stive. Ofte skyldes dette at vi sitter mye mer og beveger oss mye mindre. Det kan føles som kroppen stivner. Smidighet og bevegelse er derfor veldig nyttig for å forebygge skader og evt. være god behandlingsform, fordi du allerede har litt vondter.

Det er mer og mer populært å ha timer som går på bevegelse på sentrene. Noen kaller det stretching eller andre navn. Ta kontakt med senteret for å høre om det finnes timer som har fokus på det å bli mykere og mer bevegelig. Flere vil nok også anbefale yoga og Pilates for dette formålet. Det som er supert er at denne treningformen kan man gjøre nesten hvor som helst.

LAG DEG ET MÅL OG EN PLAN

Vi vet at motivasjonen i starten for å komme i gang med gode trenings vaner og endret livsstil er på topp. Men underveis er det noe som gjør at det er litt vanskelig å opprettholde den planen du la i starten. Det er derfor viktig at du ikke legger lista for høyt, men heller legger opp til progresjon og ikke minst ikke glemmer at overskudd kommer fra treningen du gjør, maten du spiser og hvordan hverdagen ellers er med stress og mas. Jo mer de tre elementene er balansert og du vet hvilke grep du skal ta for å få mer energi, jo mer motivert er du til at treningen er den del av din nye livsstil. Stil deg selv noen spørsmål som; Hva slags trening har jeg lyst til å drive med, hvor selvgående er jeg, hår skal jeg finne tid til treningen, skal jeg ha faste dager og tider, hva slags hjelp trenger jeg til å få lagt treningsplanen? Osv. Uansett hva du lander på av svar, så vet vi av erfaring at det er lettere å oppnå sine mål når man involvere andre i planene og man har noen milepæler. Personlig har jeg mål om å holde meg i form, men for å holde treningsplanen og en sunn livsstil, må jeg melde meg på forskjellige løp. Når jeg har en dato hvor jeg skal være med på et mosjonsløp, vet jeg at det er mye mer gøy, når jeg har holdt meg til treningen og ser fremgangen. Andre finner sine løsninger på hvordan de holder motivasjonen oppe, men uansett så vet jeg at jo mer dy yter jo mer kan du nyte både hverdagen og sommeren!

IKKE GLEM Å BLI MED I TREKNINGEN AV ETT ÅRS GRATIS MEDLEMSKAP HER!

Lykke til!


<< Tilbake
Levert av Spectra AS - Powered by Webon