Osteoporose, en kvinnesykdom? Osteoporose, en kvinnesykdom?

Osteoporose, en kvinnesykdom?


[Dato 05.10.2010]

Hva er osteoporose, hvordan kan det forebygges og kan det kureres? Benefitness Magasinet snakket med Gunhild A. Stordalen, PhD/cand.med.

Hele saken kan leses i fordelsmagasinet Benefitness som du finner på ditt senter eller som pdf her på forsiden av spenst.no 

Osteoporose er svært utbredt i den industrielle verden og spesielt i Norge. Flere kvinner enn menn utvikler osteoporose, eller benskjørhet som det heter på folkemunne. Det er beregnet at omtrent en fjerdedel av norkse kvinner over 50 år har osteoporose, men også menn kan utvikle sykdommen.

Hvordan kan man forebygge og eventuelt behandle osteoporose? Hvilke grep tar du om du utvikler benskjørhet? Spesialist i emnet, Gunhild A. Stordalen, Phd/cand.med. svarer.

HVORFOR ER DET SÅ MANGE TILFELLER AV OSTEOPOROSE I NORGE, I FORHOLD TIL I RESTEN AV VERDEN?
Osteoporose er et økende helse- og samfunnsproblem i store deler av den industrielle verden, og Norge, sammen med de andre skandinaviske landene, ligger helt på verdenstoppen i forekomsten av sykdommen. Vi vet ikke sikkert hvorfor, men viktige risikofaktorene for osteoporose er – for uten alder, kjønn og arv – som vi ikke kan påvirke, undervekt og/eller feilernæring, lavt inntak av kalsium/vitamin D, røyking, inaktivitet og høyt alkoholkonsum. Tidlig overgangsalder hos kvinner er også en risikofaktor, og røyking bidrar til at man kommer tidligere i overgangsalderen. Andre faktorer som har vært trukket frem er at norske kvinner er høyere og tynnere, noe som øker risikoen for osteoporose, sammenlignet med blant annet søreuropeiske kvinner, men dette kan på langt nær forklare de store forskjellene. Høye vitamin A nivåer har også vært diskutert. En bidragende årsak kan være at nordmenn lever lenge, og alle utvikler et svakere skjelett bare de blir gamle nok.

HVORDAN UNNGÅR MAN OSTEOPOROSE?
Ettersom vi ikke kan gjøre noe med risikofaktorene alder, kjønn og arv, er det viktigste vi kan gjøre for å forebygge osteoporose derfor å spise sundt og riktig, trene og være i fysisk aktivitet, og unngå å røyke eller drikke for mye. Fysisk aktivitet er sannsynligvis særlig viktig i barne- og ungdomsårene fordi det er i denne perioden skjelettet bygges opp – en investering, se det gjerne som et bankinnskudd – som vi har nytte av som eldre.

Les resten av artikkelen i fordelsmagasinet Benefitness!


<< Tilbake
Levert av Spectra AS - Powered by Webon Personvern